Lärarintervjuer!

För cirka ett och ett halvt år sedan fick jag hjälpa till att intervjua ett par kandidater till en ny trälärartjänst och en ny murarlärartjänst. Förutom rektorn och representanter från lärarna så finns det också en grupp med några elever som ska ställa lite olika frågor till kandidaten. Det ska inte vara några superkrångliga frågor, utan vi ska hellre bedriva ett samtal och få reda på lite mer om personen. Men vi ska också grilla och ge några mer eller mindre känsliga frågor. Tillexempel hur personen ifråga ser på kvinnor inom byggbranschen. Det är ofta samma svar man får, men man märker ganska snabbt om det är ett ärligt svar eller inte. Det har ju hänt att vissa ljuger om jag säger så.
 I morse fick jag förfrågan ifrån en lärare om jag kunde hjälpa till nu också, att intervjua för en lärare som ska anställas till hösten. Den första intervjun var idag och det är tre stycken intervjuer imorgon. Utifrån de ska vi elever bedöma vem vi tror skulle funka bäst som bygglärare. Vi vet sedan tidigare att lärarna lyssnar väldigt ofta på vad oss elever tycker och det blir ofta som vi vill. Kanske är det så mest för att vi tycker lika. Men det är ju ändå eleverna som ska dras med personen ifråga vilket medför att vi automatiskt får ganska stor makt.
 Imorgon återstår det att se vad det blir för någon. Vem som ger bäst intryck på oss. Jag som slutar om tre veckor får ju lämna över mycket utav makten till de två tjejerna i ettan och killen i tvåan. Det är ändå de som kommer att stöta på honom och måste gilla honom mer än vad jag gör! Men jag som vet hur bygglärarna är kan ju lättare se hur de funkar ihop.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0