Vikten av lyckad marknadsföring

En lyckad logga säger så mycket mer om ett företag än kanske något annat. Det enda som kan bryta den trenden är rykte. Ett rykte kan lätt sabotera den kvalite som en logotyp kan stå bakom. Jag tänkte ge några exempel på lyckade och minfre lyckade loggor.


Pioneer är ett företag inom ljud och bild branschen. Deras logga tycker jag är en riktigt fullträff. Loggan utstrålar modernitet och kvalitet. Vilket verkligen företaget står för. Genom att använda en mörkröd ton så får de ett mer exklusivare utseende än kanske en rosa hade gjort.

Deichmann är en butikskedja som säljer skor till "bra" priser. Deras logga visar tydligt att de säljer till billiga priser och inte förväntar sig några stenrika brats som ska komma och köpa skor av dem. Färgen gör den kall och avskalad. Jag går hellre ifrån en sådan logga än dras till den. Jag känner inte kvaliteten som varje återförsäljare borde vilja att kunderna skulle göra.
 Jag vill inte säga att det är så som jag säger. Men en loggo får inte vara för rörig och ha detaljer som inte hör dit. Men å andra sidan kan det ha att göra med vilken typ av butiker man vill gå till vad det är man söker. Söker man halvbra billiga grejer så är det ofta så att man kan leta efter en butik med en logga som är ganska rörig med mycket budskap med ljusa udda färger.
 Söker man lite bättre kvalite till ett högre pris är det ofta en enkel logga med ett budskap och lite dovare färg. Alla butiker eftersträvar ett starkt varumärke.
 Ta tillexempel Fastighetsmäklarna Pontuz Löfgren i Kalmar. En mäklarfirma som har slått igenom och verkligen lyckats. I folkmun började man kalla företaget för Pontuz Löfgren. Man tog alltså bort vad det var för ett företag men alla kände ändå till att de var fastighetsmäklare. Varumärket blev så starkt att förataget själva valde att bytta loggan till enbart sin grundare och drivares namn. De valde att byta från en otydlig loga med ett namn som knappt några använde till en stilren och enkel logga med just det som vi behöver veta. Med en tydligare logo blir det lättare att känna igen dem på håll

Detta mina vänner är förmodligen inget som så många tänker på. Jag tänker på det för att jag tycker det är riktigt spännande med ett företags "utstrålning". Men alla är nog medvetna om det utan att tänka. Givetvis stämmer inte det överens alltid. Men börjar man tänka så är det ganska ofta så.
 Dressmann har tillexempel gul färg på sina bokstäver och säger samtidigt att de är billiga vad får vi för bild, det är billigt. Men samtidigt så har de valt en mörkare gul ton som avslöjar att det inte är något skräp. Hade de haft mindre reklam och en annan färg på loggan kanske de hade haft mycket färre kunder. Återigen spekulationer som det ligger något i!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0