Länge sedan!

Det har gått nio veckor sedan jag skrev här. För mig känns det som ett par veckor, för er som en längre tid. Tiden denna höst har gått otroligt fort. Augusti och September bara försvann. Jag har gjort 10 veckor av min millitärtjänst om två veckor är grundutbildningen avslutad och jag går in i den fortsatta soldatutbildningen innan jag till slut går in i min tjänst vecka 48.
Som sagt tiden har gått otroligt fort och jag har lärt mig otroligt mycket. Ni kanske tror att vi bara springer omkring i skogarna hela dagarna men det är inte alls det vi gör. Visst händer det men största delen av grundutbildningen är teoretisk. Vi går igenom sådant som vi ska kunna och det har blivit en hel del powerpoint presentationer på dessa veckorna. Mycket av teorin handlar om det som jag senare ska tjänstgöra som, skyddsvakt. Men det har också varit mycket sjukvård. Mot senare tid har det varit mycket praktiskt vad det gäller skyddsvakt och sjukvård. Där vi får öva oss i vissa situationer. Både med attrapsår och skjutande med lösa skott mot varandra. Dessutom har vi övat mycket närkamp och nästan blivit mästare på det.
Men självklart har det också varit mycket skjutning. Vilket ibland är kul. Men för det mesta är det ganska drygt att bara skjuta några skott om dagen. I veckan befann vi oss på Torhamns udde, där blåste det oavbrutet och var riktigt kallt. Men vi fick också pröva på att skjuta automatskott med vapnet, det var riktigt kul. Dessutom testade vi höftskott, riktigt kul. Til helgen blir det helgtjänst och utbildningsprov. Då gäller det att visa vad vi har lärt oss på dessa veckorna.
Just nu går bara väntan på att få börja sin tjänstgöring där schemat blir bättre. Tjänstgör 12 dagar, är ledig 9 dagar! Det blir grejer det!

Kommentarer
Postat av: Anders Göranzon

Det var ju trevligt att få lite uppdatering. Sjukvård låter ju bra men skjutning är inget för en gammal vapenvägrare som jag.

Men Du gör säkert en bra insats!

2009-10-07 @ 16:15:46
URL: http://moruti.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0